![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgO-H3E5_uErkOS2LdK-qIjJqkCWk9HDIVTdeQEf04cLcoGzZxKsaCq3S3Ctrhc4HKVe54sk2GsjiPz1sOE-Z_ZBnxgzz1K_2L1yHw-4RsJOBTPgGEtrSuPih2Q5jG6yiTaWHAerQ2RI_M/s1600/stockpaerdt+zeilend0001.jpg)
Traveling on a unique historical ship dating back to 1890, the Stockpaerdt can navigate through Holland’s finest lock, the Mijndensesluis and thousands of years old Vecht River with its drawbridges – where vessels in the Netherlands still have Right of Way!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhsPxxbWwGm2xosmUGlWlZkFRIdb40lNO_jAninpDq28fgcHlz3_o9NWNQy5kr1nbuXGxgLDVAucheLlIaW1nI9f9Z8NRgo0M0tKx6HcD6NfIa5hGk-BJU0rQzxFhMMTdabOfIEWBDtr5k/s320/IMG-20190224-WA0016.jpg)
You will also see the wonders and beauty of our landscape that was created by the movement of glaciers centuries ago, dating back to time in memorial. We can also see how they farmed for Peet in times gone past.
One of our tours takes in the area’s rich history as you navigate past the Nyenrode and Gunterstein castles (both built around 1200 AD), and the luxurious river estates built in the ‘Dutch Golden Age’, and centuries-old country estates built by wealthy VOC merchants from the 1600s.
My father rebuild this famous ship from a coastal sailing vessel in 1962 and in 1991 it started as a historic passenger sailing ship on the Amsterdam Lakes / Loosdrechtse Plassen and the river Vecht.
![]() | |
1961 Oostzee Tjalk is " 't Stockpaerdt" geworden. Hier op de schie by Delfshaven. |
![]() | ||||||
Kommertie de verkopen in de voorgrond achter haar, Boudewijin Lampe al reeds kykend met volle aandacht tydens koop. |
" 't Stockpeardt" werd in 1890 op de werf van Mulder te Vierverlaten gebouwd. De lengte is 22,02 meter. De breedte, over de aanvaarklampen gemeten, bedraagt ca. 5,25 m. De romp zal waarschijnlijk dus zo rond de 4,95m. breed zijn. In het laatste koopcontract wordt een DIEPGANG van 1,6 meter genoemd. Gezien de foto's en de tekeningen zal hiermede de minste holte bedoeld zijn. In 1962 werd het schip aan Dhr. Lampe verkocht en tot jacht verbouwd. [E> meer geschiedenis op Rederijloosdrecht.nl] |
![]() |
Het door H. Lunstroo gemaakte ontwerp voor 't Stockpeardt. |
![]() |
Het schip na de verbouwing. |
![]() |
Het schip bij het buiten "Ruppelmonde" te Nieuwersluis aan de Vecht. |
![]() |
Het houtsnijwerk langs de achterkant van de roef. |
![]() |
De
benedensalon. Het schip wordt thans verhuurd voor feesten, partijen, recepties, bruiloften e.d. Het schip is een erkende trouwlocatie. |
![]() |
Het roerbeeld met daaronder de klik. |
![]() |
Als zeilend bedrijfsvaartuig dient men in het bezit te zijn van diverse certificaten. |
http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/schepen/vrachtschepen_oud/tjalken/stockpeardt.html
't Stockpaerdt
https://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/t-stockpaerdt
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek
en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit
moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De
huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname
aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de
eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Scheepswerf Mulder Vierverlaten, Hoogkerk (Gn)
Op 2 december 1852 kreeg Jacob Jan van het gemeentebestuur van Hoogkerk officieel toestemming om een scheepstimmerwerf te bouwen. Jacob Jans bouwde zijn bedrijf in enkele decennia uit tot een vooraanstaande, moderne scheepswerf, waar voor binnen- en buitenwater werd gebouwd. In het begin van de jaren tachtig ging Jacob Jan over op de ijzerbouw en niet alleen voor Groningse opdrachtgevers. In 1887 bouwde hij hier in ijzer het skûtsjeachtige beurt-scheepje ‘De Rot’ [L 383 N] voor Lieuwe van der Meulen en Tjerk van Dijk, twee kasteleins uit Rottevalle. Dit schip vaart nog steeds. Het is voor zover bekend het oudste nog varende ijzeren roefscheepje dat voor Friese rekening is gebouwd. Volgens de gegevens van de Scheepsmetingsdienst zijn hier vanaf 1887 minstens elf roefschepen voor Friese rekening van de helling gelopen, waarvan vier onder leiding van Jacob Jan.Eigenschappen
Plaquette nummer: | 743 | Zeil nummer: | TA73 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1890 | Ontwerper: | Jacob Jans en Wolter Mulder ('De Koningspoort') |
---|---|---|---|
Werf: | Jacob Jans en Wolter Mulder ('De Koningspoort') | Werf plaats: | Vierverlaten |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | IJzer |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 22,02 m | Breedte berghout: | 4,77 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,63 m | Masthoogte water: | 23,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1890 – onbekend | ( Vier Gebroeders) |
---|---|
1918 – onbekend | ( Hoop op Zegen) |
1924 – onbekend | Jan Koelink, Hoogeveen ( De Goede Hoop) |
1961 – onbekend | S.G. Lampe, Rotterdam ( 't Stockpaerdt) |
No comments:
Post a Comment